Monday, February 11, 2008

Campur dan Bahagi

Satu perkara yang tidak boleh aku lupa, tentang cara kami makan. Oleh sebab kesempitan hidup dan adik-beradik yang ramai, kami mempunyai cara kami tersendiri apabila makan. Ibu mewajibkan kami makan bersama-sama dan kami tidak boleh makan kecuali sehingga semua orang sudah bersila di hadapan hidangan masing-masing. Kalaupun majoriti terpaksa makan terlebih dahulu, tetapi kami mesti menyimpan bahagian makanan untuk yang tertinggal, walaupun sedikit, walaupun secubit.

Aku memang tidak pernah makan ikan dengan banyak, kerana kadang-kadang 5 orang terpaksa berkongsi seekor ikan goreng. Kami tidak tahu bagaimana kami telah melakukannya tetapi kami sudah terbiasa dengan cara itu. Setiap orang tahu bagaimana caranya untuk mencubit ikan tersebut dan semua orang berasa cukup, tiada komplen, tiada perebutan yang berlaku. Dan kadang-kadang jiran kami pun pelik dengan cara kami makan ikan dan mereka pernah bercakap-cakap tentang perkara tersebut.

Ayah suka membeli pisang kerana kata ayah itu adalah buah yang paling murah dan mampu dibelinya. Tapi kadang-kadang kami juga terpaksa makan sekerat sahaja kerana ibu biasanya akan memastikan pisang itu akan cukup untuk semua orang. Ibu akan marah jika kami ingin menghabiskan semua makanan pada sekali makan sahaja, kerana menurutnya itu "rezeki harimau", manusia mesti tidak menghabiskan makanannya sekaligus.

Kalau ibu membuat lempeng kelapa, dia akan membelah-belahnya dengan hujung sudip sehingga menjadi beberapa bahagian, biasanya ia akan berpecah menjadi 6 bahagian dan setiap orang hanya dapat makan 1 bahagian. Jika ibu membeli mangga, dia akan memotong mangga tersebut menjadi ketul-ketul kecil dan membilang kesemua hirisan kecil mangga tersebut dan membahagikan sama rata kepada kami adik-beradik. Huh, sebab itulah agaknya kami pandai matematik!

3 comments:

Anonymous said...

so touching.. glad to marry someone that have experienced the difficulties...it makes u be more matured n experience the taste of life!

WS Zuriati said...

Bila hang nak tambah lagi cerita yang tersentuh ni????

hanees sabri said...

Hah ! Are you sure u're good in maths ? If u r , whats pie + My room + a chair - Hariz = ? I will never tell u the answer ( Because i myself dunno the answer )