Monday, February 4, 2008

Mok Su Limoh

Seingat aku, kami mempunyai jiran yang sangat tua yang tinggal kira-kira 300 meter di sebelah kanan rumah kami yang kami panggilnya sebagai "Mok Su Limoh". Dia sangat baik dengan keluarga kami dan dia sering ke rumah kami untuk berbual-bual dengan ibu sambil menunggu peraih ikan. Pada waktu itu aku belum bersekolah dan kami adik-beradik selalu berkunjung ke rumahnya.

Kadang-kadang kami makan nasi di rumahnya dengan lauk yang sangat ringkas. Dia akan meletakkan hanya sedikit nasi dan kemudian berpesan berkali-kali dengan serius kepada kami supaya menghabiskan dahulu nasi tersebut dan kemudian kami boleh tambah lagi. Suatu tabiatnya adalah dia suka menjemur kakinya di tengah panas kerana katanya kakinya selalu sejuk.

Kami pernah tidur di rumahnya kerana menemaninya yang sering takut tinggal bersendirian. Dia sangat rajin ke surau dan suatu malam semasa pulang dari surau dia mendakwa ternampak lembaga yang dia fikir mungkin orang jahat atau pun hantu. Dia sangat takut dan singgah ke rumah kami terlebih dahulu. Kalau tidak silap, dia menumpang tidur di rumah kami pada malam itu. Dia juga akan datang pada waktu malam semata-mata untuk mendengar rancangan "Nidaa ul-Islam" dari radio di rumah kami.

Pernah suatu hari aku tinggal dengannya kerana aku malas mengikut ayah dan ibu ke ladang tembakau yang mereka usahakan. Dia meninggal dunia kerana sakit tua pada masa aku sudah bersekolah rendah, mungkin darjah 2 pada waktu itu.

No comments: