Monday, February 4, 2008

Tiada TV

Dulu di rumah kami tidak pernah ada TV sehinggalah aku sudah bersekolah menengah. Alasan ayah dan ibu, kami tidak punya wang untuk membeli TV dan lebih baik tiada TV di rumah supaya ia tidak akan mengganggu pembelajaran terutama pembelajaran Quran yang sememangnya diajar oleh ayah dan ibu di rumah sahaja.

Kadang-kadang di sekolah apabila kawan-kawan sibuk membincangkan tentang rancangan yang mereka tonton di TV dan aku memang tidak tahu apa-apa mengenainya, samada mengiayakan apa sahaja yang mereka kata atau cuma mendengar dan diam.

Bukan kami tidak pernah tengok TV langsung, kerana kadang-kadang kami terpaksa ke rumah jiran untuk menumpang tengok TV dan biasanya ayah dan ibu cuma membenarkan kami menonton rancangan Tilawah al-Quran. Sehingga sekarang pun, aku masih minat menonton rancangan itu dan sudah menjadi kewajipan untuk aku menontonnya setiap kali ia diadakan. Ianya bagaikan mengembalikan segala memori masa lampau yang terlalu indah dan tidak mampu diceritakan dengan sempurna melalui kata-kata atau tulisan.

Yang penting, aku tidak pernah rasa rugi apa-apa pun hanya kerana tidak membesar dengan TV. Rasa beruntung pula kerana kami adik-beradik mempunyai fikiran yang tidak dipengaruhi propaganda-propaganda yang disiarkan melalui TV.

No comments: