Monday, August 9, 2010

Anak Biri-Biri

Ada seekor anak kambing biri-biri milik ayah yang dipelihara oleh Toksu Minah, yang kematian ibunya dan entah bagaimana akhirnya ayah membawa ia ke rumah. Keluarga kami tidak pernah mempunyai apa-apa binatang peliharaan sebelum itu, malah apa yang aku perhatikan semua orang dalam keluarga aku tidak suka pada kucing. Kalau ada pun binatang peliharaan, adalah ayam atau itik yang kami makan telur-telurnya dan kadang-kadang di hari yang agak istimewa ayah akan menyembelihnya dan ibu akan menggulai. Pada hari itu sudah tentulah ayah tidak menyembelih anak biri-biri yang baru berusia beberapa hari itu, tetapi kami berkeputusan untuk memeliharanya.

Aku masih ingat setiap hari kami akan menyusukan anak biri-biri yang berbulu putih itu dengan susu tepung, Dumex salah satu dari jenamanya. Anak biri-biri itu sangat jinak dan manja dengan kami, ia minum susu tepung dari botol yang kami pegang semasa menyusukannya, laksana menyusu seorang bayi kecil. Ia minum dengan sangat lahap tetapi kelihatan manja sekali. Kadang-kadang kami juga memberi ia makan daun sisik puyu. Bulunya kerinting keras dan sangat bersih kerana kami memandikannya pada setiap hari. Aku rasa itulah haiwan pertama yang aku pernah sayang, walaupun sebenarnya secara umumnya kami memandang biri-biri adalah haiwan yang kotor bulunya dan berbau busuk. Ia sangat rapat dengan semua orang dan buat seketika kami sangat bahagia melihat hari-hari ia membesar bersama kami, bermain-main dengan kami dan mengikut kami apabila kami berjalan di kawasan sekitar rumah.

Tetapi pada hari itu, kami fikir ia sudah besar dan sudah pandai mencari makan sendiri. Lalu ibu dan ayah mencadangkan supaya diberhentikan susu botolnya. Dan pada hari itu semua orang pergi meninggalkan rumah, meninggalkan anak biri-biri itu seorang diri, tetapi aku sudah lupa ke mana kami pergi. Dan selepas kami pulang ke rumah pada petang menjelang Maghrib hari itu, kami lihat anak biri-biri itu sedang duduk merebah badannya ke tanah. Ia kelihatan lemah sekali. Dan sukar untuk kami menerima kenyataan bahawa beberapa minit selepas itu, dia pergi meninggalkan kami buat selama-lamanya. Aku rasa ibu dan ayah berasa sangat kesal kerana mengambil keputusan untuk memberhentikan susunya. Selepas itu, tiada lagi hari-hari bahagia bersama anak biri-biri putih yang tidak pernah busuk itu.

3 comments:

Anonymous said...

Sedihnya.. Mesti best punya binatang kesayangan. Saya di rumah membela banyak kucing. Sangat sedih apabila ada antara kucing tersebut yang mati.

P/s: Akhirnya ada jugak update untuk blog ini. Saya sudah lama menanti untuk membacanya.

Hanie

wanahaf said...

hari terakhir biri2 tu mati ianya ditinggalkan di rumah...aku, che, ayoh g kg rahmat... balik dr kg rahmat, biri2 sudah mati..ayah tanam biri2 tu.

Anonymous said...

tulisanmu sgt menyentuh hatiku..walaupun kau sudah meninggalkan kami semua..namun tulisanmu masih basah diingatan kami.. al fatihah untukmu dik...